Miten markkinoida juuri perustettua yritystä?
Kirjoitan aiheesta, koska Startup-yrityksiä syntyy jatkuvasti Oulun seudulla ja myös muualla Suomessa. Kirjoitan tästä myös siksi, että olen itse perustanut yrityksen kahdesti ja lähtenyt markkinoimaan sitä - alkuun lähestulkoon ilman tulovirtaa ja ilman euroja, toisin sanoen hyvin edullisesti. Aikaa ja panostusta se vaatii aina.
Miten saat yrityksesi markkinoinnin onnistumaan? Kaikki lähtee siitä, että yrittäjä itse on asiasta innoissaan. Hän tekee jotain, jota kohtaan tuntee suurta intohimoa, on alansa asiantuntija ja antaa asiakkailleen parempaa palvelua kuin mihin itsekään tyytyisi. Intohimo ja asenne ovat markkinoinnissa jopa osaamistakin tärkeämpiä. Yrittäjä on uskottava ja vakuuttava kun hän kertoo asiasta. Mikä sen parempaa markkinointia kuin tartuttaa tämä innostus muihin?
Aseta markkinoinnille tavoitteet
Pienetkin markkinoinnin toimenpiteet pitää pystyä mittamaamaan. Hyvä lähtökohta on, että määrittelee yritykselle markkinoinnin suunnitelman vuodeksi eteenpäin ja pirstaloi sen neljännesvuosittain tarkemmaksi, jolloin jää varaa myös muuttaa loppuvuotta jos huomaatkin että joku juttu toimii ja toinen ei. Markkinoinnin tehtävä aloittavalle yritykselle on lisätä tunnettavuutta, avata markkinaa ja avata mahdollisuuksia päästä myyntitilanteisiin. Jotta aloittava yritys on uskottava markkinoinnissaan, pitää ainakin seuraavat olla kunnossa:
yrityksen identiteetti, lupaus
tuotteet tai palvelut: palvelutkin pitää osata paketoida myytäviksi tuotteiksi
yritysilme, logo
www-sivut
esite
yrityksen sisäiset prosessit, tuotekehitys, innovaatiot: ilman näitä markkinointi ei toimi
viesti on selkeä, yksinkertainen ja ytimekäs
brändi on yrityksen omistajalle sydämen asia
Sen jälkeen aloittava yritys voi lähteä miettimään seuraavia asioita:
kohderyhmä
kilpailijat
markkinasegmentti
tavoite
budjetti
kohderyhmän analysointi: missä ostajat liikkuvat, mitä mediaa seuraavat, miten käyttäytyvät
mediavalinnat: kohderyhmän analysoinnin perusteella voi suunnitella missä kannattaa markkinoida ja olla mukana: lehdet, sosiaalinen media, tv, suoramarkkinointi, tapahtumat jne.
Hyviä kysymyksiä markkinoinnin suunnittelussa ovat myös:
kenelle markkinoit ja miksi
missä yrityksesi kohtaa asiakkaat
mistä haluat, että yrityksesi tunnetaan
mikä on yrityksesi rooli ostajalle
mikä on yrityksesi kilpailuetu
Kun yritys perustetaan, sitä ei tunne kukaan. Referenssejä ei ole ja yrityksen on luotava uskottava asema ehkä jo kilpailulla markkinassa. Tätä edesauttaa laadukas visuaalinen ilme, joka tukee yrityksen haluamaa brändimielikuvaa. Eli ehdottomasti kannattaa alkuvaiheessa panostaa seuraaviin:
ammattilaisen suunnittelema logo ja visuaalinen kokonaisuus
toimivat ja hyvät www-sivut
tuotteistus
tarinan, hissipuheen luominen yrityksestä
yrityksen sisäiset prosessit kuntoon
Missä kannattaa markkinoida?
Tähän ei ole muuta vastausta kuin se, että markkinoi siellä missä asiakkaasi ovat. Hyvä keino on tehdä asiakasprofilointi, jossa määrittelet yrityksesi 3-5 tyypillistä asiakasta. Kuvaat heidän normaalin päivän: ikäryhmä, työ, asema, harrastukset. Hyvä keino on tehdä asiakkaasta tarina, eli kerrot A4:ssa millainen asiakkaasi on ja mitä hän päivän aikana tekee. Sen perusteella markkinoinnin kohdentaminen helpottuu: kun tiedät missä asiakkaasi ovat ja miten saat heidän huomion, pystyt paremmin tavoittamaan heidät. Keinoja ja kanavia on nykyisin runsaasti saatavilla ja niissä kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan niin ilmaisia kuin maksullisia kanavia. Tätä tärkeämpää on se, että tiedät missä markkinoida.
Millä budjetilla?
Aloittava yritys satsaa liian usein mahdollisimman vähän markkinointiin. Enemmän laitetaan rahaa tuotekehitykseen, henkilöstöön, taloushallintoon. Olisi tärkeä myös budjetoida seuraavat:
yritysilmeen rakentaminen (logo, värimaailma, fontit, lomakkeisto, käyntikortit, esite)
www-sivuston toteutus (visuaalisuus, tekniikka, ylläpito)
uutiskirjeen käyttöönotto (visuaalinen ilme)
sisällöntuotanto, jos yrittäjä ei tee sitä itse
sähköinen markkinointi
medianäkyvyys (bannerimainonta, nettimainonta, lehtimainonta, asiantuntija-artikkelit, tv-mainonta, radiomainonta)
tapahtumissa mukana oleminen
aktiivinen verkottuminen
messut
Itse olen onnistunut luomaan yritykselleni tunnettavuutta nopeasti ja parhaimpina keinoina olen todennut seuraavat: tapahtumat, verkostoitumiskanavat, aktiivinen läsnäolo siellä missä potentiaaliset asiakkaani liikkuvat. Tärkeä on luoda olemassaoleviin asiakkaisiin mahdollisimman hyvä asiakassuhde ja olla luotettava toimija. Yritystäsi suosittelevat asiakkaat tai yhteistyössäsi toimivat henkilöt ovat kultaakin arvokkaampia.
Ammattilaisten apua kannattaa käyttää. Pohdi, mitkä ovat omat vahvuutesi ja voit toki osan tehdä itsekin, mutta jos koet että joku juttu ei ole oma vahvuutesi, ulkoista se osa. Ulkoistaminen voi lopulta olla halvempi ratkaisu kuin itse tekeminen erehdy-ja-opi -periaatteella ja muista myös, että yrittäjänä omakin työaika maksaa.