Käytätkö aikasi töissä oikein?

Törmäätkö usein siihen, ettei aikasi riitä? Vuorokausi venyy ja venyy. Tekemättömien työtehtävien lista kasvaa. Tuntuuko, että asiat puuroutuvat päässä?


Tämä on varmasti tuttua monelle yrittäjälle tai tietotyöläiselle. Ihmiselle, jonka työ on pitää asiat päässä ja työtehtävät ovat enemmän tai vähemmän ihmisten kanssa puhumista, sähköposteja, asioiden muistamista ja ohjeistamista eteenpäin. Sen lisäksi on joukko tehtäviä, jotka vaativat varsinaisesti "työtä", raportteja, dokumentteja, muistioita, suorittavaa työtä.


Näin kesäkaudella on monella ollut aikaa purkaa työruuhka ja työpöytä saattaa olla tällä hetkellä melko puhdas. Mutta miten käy kun lomat loppuvat, työt ruuhkautuvat? Oletko jälleen saman sotkun äärellä ja tuntuuko, että et enää pysty hallitsemaan kaikkia töitäsi?


Silloin on aika pysähtyä ja pohtia: käytänkö aikani töissä oikein? Mitä on yritykseni liiketoiminta? Mistä raha yritykseen tulee? Käytänkö aikani juuri ydinliiketoimintaa tukevalla tavalla vai käytänkö sen johonkin muuhun?

Tässä muutama vinkki yrittäjälle:

AJATUSTYÖ ENSIN:

  • Mikä on yrityksesi ydinliiketoiminta?

  • Mitkä ovat sinun tärkeimmät tehtävät ydinliiketoiminnan kannalta?

  • Mitä teet tällä hetkellä, joka ei ole yrityksesi YDINliiketoimintaa? Miksi?

TOIMI SITTEN:

  • Suunnittele työt (viikko, päivätaso)

  • Palaa paperikalenteriin. Se helpottaa asioiden muistamista ulkoa, muisti paranee ja paperitse asiat hahmottuvat monella tapaa paremmin kuin sähköisestä kalenterista.

  • Pidä muistikirjaa, kirjaa ylös tehtäviä ja ajatuksia.

  • Hallitse sähköpostisi

  • Hallitse kokoukset: mihin kokouksiin osallistut ja miksi? Kokouksiin saa menemään kallista aikaa, pohdi aina miten kokous hyödyttää yrityksesi liiketoimintaa.

  • Ulkoista muu kuin ydinliiketoiminta: luota ammattilaisiin, älä tee kaikkea itse. Esimerkkinä: mainostoimistot, sosiaalisen median ammattilaiset, tilitoimistot, rutiinityöt (esimerkkinä laskutus, tilitoimistoyhteydet, matkajärjestelyt, tapahtumajärjestelyt, messujärjestelyt, sopimusasiat, myyntimateriaalin teko jne.) ohjelmistotestaus, tuotteistaminen, logistiikka, ohjelmistoratkaisut. Pohdi kuitenkin kahdesti ennen kuin ulkoistat myyntityön.

  • Delegoi ja luota, että tehtävät hoidetaan.

  • Viesti, ole hyvä kommunikoimaan. Se säästää sinun aikaasi lopulta kun viestit työntekijöille menevät perille kerrasta eikä niihin tarvitse palata myöhemmin ihmettelemään, että miksi ei tehty kuten kerrottiin. Varmista, että osapuolet tietävät ja ymmärtävät mitä tehdä. Ole avoin.

Tätä kautta yrittäjä vapauttaa aikaa. Vanha sanonta: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty pitää hyvin paikkaansa. Yrittäjät ovat usein hektisiä ja tuloksia halutaan heti. Kuitenkin, toisinaan on hyvä edes hetki kirjata asioita ylös ja pohtia asiaa koko liiketoiminnan kannalta. Näin saavutetaan parempia tuloksia yritykselle ja yrittäjä on vähemmän stressaantunut!

Ja vielä vinkkejä:

  • Multitasking: tämä voi olla hyvä keino silloin kun vaikka ajat autolla. Voit samalla puhua asioita puhelimitse. Kun siivoat, hoidat puutarhaa, kävelet, juokset: puhu puhelimessa, myy yrityksesi palveluita. Voit suorittaa siis osan harrastuksistasi työtä tehden - todella tehokasta sillä siten vapautuu aikaa tuplasti.

  • Kun teet tehtäviä, jotka vaativat keskittymistä: varaa aikaa, sulje puhelin ja sähköposti ja sosiaalinen media. Keskity ja pääse flow-tilaan.

  • Järjestä tiedostot, järjestä työpöytä ja mapit. Mitä selkeämmin asiat ovat, sen paremmin voit keskittyä työn tekemiseen.

Edellinen
Edellinen

Miten markkinoida juuri perustettua yritystä?