Yrittäjä, ajattele kuten yritys
Minulla on asiakkaina paljon yksinyrittäjiä ja pienyrityksiä, joita autan markkinoinnin tehtävissä. Usein yrittäjät haluavat, että yritys on heidän näköinen ja markkinointia suunnitellaan yrittäjän toiveista ja persoonasta käsin.
Mielestäni on ihanaa, että yrittäjät toteuttavat intohimojaan ja yrityksissä näkyy yrittäjän kädenjälki ja persoonallisuus. Se tekee yrityksestä helpommin lähestyttävän ja mieleenpainuvamman, mutta on myös hyvä pohtia yrittäjän ja yrityksen väliset erot.
Markkinoinnin onnistuminen on usein kiinni sinnikkäästä toteutuksesta, oikeasta ideasta oikealle kohderyhmälle ja vieläpä oikeaan aikaan. Sen vuoksi suunnitelmallisuus ja kohderyhmän tunteminen ovat markkinoinnin tärkeimmät työkalut, mutta on pidettävä mielessä joustavuus ja suunnitelman muuttaminen mikäli tilanne sitä vaatii.
Minkä takia yrityksen ei kannata olla samanlainen kuin yrittäjä?
Yrittäjän tunteet vaihtelevat. Yrittäjä on ihminen. Ihmisen tunteet, mielialat, mielenkiinnon kohteet vaihtelevat jopa yhden päivän aikana useaan kertaan. Yritys on ja pysyy eikä se tee mitään tunteiden vallassa.
Yrittäjän elämäntilanne vaihtelee. Yrittäjällä voi välistä olla kiireitä henkilökohtaisessa elämässä, väsymystä, yritystä tärkeämpiä asioita hoidettavana. Yrityksen tilanne on se, mitä ihminen sen eteen tekee.
Yrittäjää ei aina huvita. Yrittäjällä on päiviä, jolloin asiakastyöt vievät kaiken ajan, oman yrityksen markkinointi raahaa jatkuvasti perässä. Yrittäjä voi päättää, että tekee markkinointia joka kuukauden ensimmäinen maanantai, mutta aina tulee muita esteitä: paperiasioita, asiakkaita, kiireellisiä tehtäviä. Sitten vierähti taas kuukausi.
Siispä on tärkeää miettiä yrityksen tavoitteet ja visiot. Mikä yritykseni on, miksi se markkinoi, kenelle ja miten. Se, mitä yrittäjä tekee yrityksensä eteen, ratkaisee. Yrityksen brändääminen on helpompaa silloin kun yrittäjän oma persoona ei jatkuvasti heijastu yrityksen toimintaan. Se on silloin pysyvämpää, luotettavampaa, johdonmukaisempaa ja myös onnistuvampaa.
Yritys ei olisi mitään ilman yrittäjää. Menestyminen vaatii sen muistamista, minkä vuoksi yritys on olemassa, minkä vuoksi markkinointia tehdään ja kenelle. Yrittäjän tehtävä on sitoutua toteuttamaan asioita yrityksensä eteen, riippumatta siitä mikä on yrittäjän oma mielenkiinnon kohde milloinkin. Jos kalenterissa on aikataulutettuna joka maanantaille markkinointitehtäviä, yrittäjän tehtävä on muistaa se ja pitää siitä kiinni, jotta yritys menestyy.
Yrityksen markkinointi on silloin helppoa, kun voit suunnitella sen kerran, toteuttaa suunnitelmaa siihen sitoutuneena, seurata tuloksia ja muuttaa sitä tarpeen mukaan. Pitäydy siinä mihin sitoudut. Ja ulkoista ne tehtävät, jotka kaikesta huolimatta raahaavat aina perässä.
Intoa viikkoosi!