Miten visuaalisuus auttaa yritystäsi?

Saan säännöllisesti kysymyksiä siitä kuka on tehnyt yritykseni verkkosivut ja kehuja siitä, että ne ovat kauniit ja selkeät. Itse tietenkin tein :D Sivuston visuaalinen puoli herättää kiinnostuksen ja auttaa asiakasta löytämään etsimänsä.

Visuaalinen silmä ei synny kouluissa, vaan harjoittelun kautta ja osittain se taitaa olla synnynnäinenkin ominaisuus. Toiset näkevät asiat visuaalisesti ja toiset jotenkin muuten. Tästä syystä onkin hyvä, että tietoa yrityksestäsi on saatavissa monella eri tavalla:

  • sisältö: osa ihmisistä pitää pitkistä raporteista ja lukevat mielellään tekstit

  • luvut: osa ymmärtää maailman matemaattisesti ja he ovat kiinnostuneita lukemista

  • valokuvat: osa hahmottaa maailmaa visuaalisesti ja kuvien kautta. Yksi kuva voi kertoa heille enemmän yrityksestäsi kuin 20 sivuinen presentaatio. Sen vuoksi kuviin kannattaa panostaa.

  • infograafit: infograafi on nopea tapa yhdistää sisältö, luvut ja visuaalisuus. Sen kautta voidaan kertoa yrityksen strategiasta, tutkimustuloksista, palveluista tai vaikkapa asiakastyytyväisyydestä

  • videot: osa meistä oppii kuuntelemalla ja katsomalla. Tähän videot ovat erinomainen keino kasvattaa yrityksen tunnettavuutta ja kun videoon yhdistää tekstityksen, sitä voi myös katsoa äänettömällä.

Yhdistelemällä erilaista sisältöä saadaan aikaan onnistunutta viestintää; silloin kun kaikki materiaali on keskenään tunnistettavissa teidän yrityksen brändiksi. Nykypäivänä on tärkeää myös erottua muista ja visuaalisuus on siihen edelleen nopein keino.

Kuinka usein olet saanut vaikkapa tarjouksen, joka näyttää visuaalisesti toiselta kuin muut kymmenet tarjoukset, jotka ovat vain valkoiselle paperille kirjoitettua tekstiä? Mitä jos tarjous tehdään yrityksen ilmeellä, sinne yhdistetään grafiikkaa ja kuvia? Huomattaisiko teidät paremmin ja tulisiko yrityksestänne nopeammin mielikuva hyvästä laadusta?

Nykyajan digimaailmassa mennään usein tekniikka edellä. Pohditaan teknisestä näkökulmasta sivuston mobiilinäkymää, hakukoneoptimointia, digimarkkinoinnin strategioita. Taitavat digimarkkinoinnin toimistot ottavat mukaan graafikon, joka suunnittelee materiaaleista kauniit ja yhtenevät eikä ilmeestä tule tekninen hakukoneoptimoitu pläjäys.

Graafikkona pääsee tutustumaan nykyisin paljon muuhunkin kuin pelkästään visuaaliseen ilmeeseen. Olen opiskellut viimeisten vuosien aikana paljon tietoa yrittäjyydestä, digimarkkinoinnista, somemarkkinoinnista ja visuaalisuudesta. Graafikon työssä yhdistyy välistä valokuvaajan työ, digimarkkinoinnin osaajan työ ja someassarin työt. Aina toivon, että mukaan voidaan ottaa alan ammattilaisia, mutta joskus budjetit ovat pieniä ja erityisesti pienyrittäjiä on hyödyttänyt, että mukana on monipuolinen graafinen suunnittelija, joka auttaa yrityksen markkinoinnin visualisoinnissa.

shutterstock_1145118584.jpg
Edellinen
Edellinen

Markkinoinnin vuosikello

Seuraava
Seuraava

Mitä mukaan messuille?