Responsiivinen logo
Pitkään logon suunnittelu on ollut mainostoimistoille yritysilmeen rakentamisen yksi tärkeimmistä elementeistä ja jollain tapaa pyhä elementti. Sille määritetään tarkat ohjeistukset miten ja missä logoa käytetään ja sitä kautta lähdetään usein liikkeelle brändin rakentamisessa. Aika kauan on ollut niin, että logo esitetään siinä muodossa kuin se on ja jatkuvasti samanlaisena, jotta se tunnistetaan. Kärjistetysti voidaan todeta, että vain suuremmat ja vanhemmat brändit ovat voineet käyttää logostaan vain tiettyjä osia ja brändi on kuitenkin edelleen ollut tunnistettavissa. Pieniä yrityksiä on jopa kielletty tekemästä niin, jotta yrityksen tunnettavuus kasvaisi sitä myötä kun logo toistetaan aina samanlaisena.
Maailma kuitenkin muuttuu nopeasti ja niin muuttuu myös graafikot ja logot. Jo nyt on nähty, että suuret mutta nuoret yritykset ovat tunnistettavia vain pienellä osalla logostaan, esim Twitter ja Facebook ovat tästä hyvät esimerkit.
Www-sivut ovat olleet jo jonkin aikaa responsiivisa, mutta nyt myös logot vaihtuvat sen mukaan mitä päätettä käytetään. Aiemmin logot yritettiin suunnitella mahdollisimman monikäyttöisiksi erilaisiin medioihin, mutta nyt medioita ja välineitä on niin paljon, että logojen on muututtava käytettävän välineen mukaan.
Mitä pitää ottaa huomioon kun suunnitellaan responsiivinen logo?
1. Logo ei luo koko yritysilmettä. Ilmeen luo käytetyt värit, fontit, kuvat ja tunnelma.
2. Logo ei luo brändiä. Brändin luovat asiakkaat, ihmiset jotka kokevat yrityksen/tuotteen brändinä.
3. Logossa on oltava tunnistettavia elementtejä, jotka säilyvät samanlaisina erilaisissa medioissa kuten mobiilisovelluksessa jossa logo näkyy aivan pienenä.
4. Mainostoimiston pitää entistä tarkemmin miettiä logon ohjeistus ja antaa selkeät ohjeet mitä versiota käytetään milloinkin.
5. Logoa pitää pystyä pelkistämään. Mitä pienempänä se näkyy, sen vähemmän siinä voi olla yksityiskohtia ja toisaalta silloin kun sitä käytetään suurena niin siinä voi olla paljonkin yksityiskohtia.
6. Logosuunnittelijan tulee tietää uusimmat kikat kuten svg-tiedostot ja erilaiset koodauksen mukanatuomat mahdollisuudet logojen käyttöön webissä ja sovelluksissa.
7. Muista käyttäjäkokemus. Mitä paremmin logo on optimoitu sille päätteelle, jota asiakkaat käyttävät, sen parempi!
8. Älä pelkää heti alusta käyttää logoa erinäköisenä. Muista, että yrityksen ilmeen ja mielikuvan luovat muutkin elementit kuin pelkkä logo. Käytä kuitenkin aina ohjeistuksen mukaisia versioita!
Katso vaikka tästä miltä Coca Cola ja Chanel näyttää responsiivisena:
http://www.fastcodesign.com/3033446/what-corporate-logos-would-look-like-if-you-shrank-them