Miten saa markkinointiprojektin onnistumaan?
Markkinointiprojektit alkavat yleensä määrittelyillä. Sanotaan, että onnistunut markkinointikampanja alkaa kohderyhmän määrittelyllä. Onnistuessaan se osuu juuri oikealla viestillä oikealle kohderyhmälle, vieläpä oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Määritellään tuote, palvelu, kohderyhmä, segmentti, budjetti, kanavat jne. Mitattavuus on päivän sana ja reaaliaikaisuus. Tavoitteita halutaan saavuttaa ja heti.
Kaikki nämä ovat totta ja tärkeitä, mutta oikeasti onnistunut markkinointiprojekti alkaa kuuntelulla. Kuunnellaan asiakasta, kuunnellaan kohderyhmää. Syvennytään ja uppoudutaan kohderyhmän maailmaan niin että ollaan läsnä siellä missä ostajatkin ovat.
Olemalla läsnä ja kuuntelemalla asiakasta voi oppia ymmärtämään enemmän. Kuulee sen, mitä asiakas haluaa. Näin pystyy paremmin onnistumaan toteuttamaan lopputuloksen, joka on asiakkaalle mieluinen. Sen sijaan että keskittyisi ideointiin asiakkaan kanssa on hyvä istua ja antaa tiedon valua korvista sisään.
Esimerkki: istahdin asiakkaan kanssa alas pohtimaan tapahtuman visuaalista ilmettä. Jätin kaikki omat ideani oven taakse, jotta voisin kuunnella asiakasta, keskityin. Asiakas kertoi tapahtuman puhujista, yleisöstä, tavoitteista. Haasteena oli saada digitaalinen toimintatapa ja sen ajatusmallit ymmärretyksi toimialalla, jossa ne ovat uusia. Keskityin kuuntelemiseen. Näin välähdyksen siitä miltä lopputulos näyttää, mutta sen sijaan että kertoisin asiakkaalle ideastani, keskityin häneen. Kuuntelemalla sitä mikä oli asiakkaan ongelma pystyin antamaan hänelle ratkaisun, joka osui heti oikeaan ja kun ryhdyin töihin ilmeen kanssa ei mennyt kuin puoli tuntia että se oli valmis. Siispä uskon säästäneeni asiakkaan euroja mutta myös hermoja.
Luovalla alalla asiakkaat toivovat usein mainostoimistolta valmiita ideoita. "Keksi jotain, kyllä te osaatte." Onnistunut projekti on kuuntelun lopputulos. Kuunnellaan asiakasta mutta myös kohderyhmää. Mitä he haluavat ja toivovat, missä tilanteessa he ovat ja mikä herättää heidän huomion. Sen jälkeen ideoita kyllä varmasti syntyykin.
Siispä - olemalla läsnä luodaan onnistuneita markkinointi projekteja.