Kunpa oikeasti osaisin tiukassa tilanteessa sanoa stressille EI
Kirja Opi sanomaan EI – aseta itsellesi rajat ja voi hyvin, on myynyt ihan mukavasti ja siihen liittyen olen käynyt pitämässä valmennuksia, koulutuksia ja motivaatioluentoja. Olen käynyt puhumassa aiheesta useassa paikassa ja saanut myös lukijoilta palautetta kirjasta ja siitä kuinka sen avulla ihmiset ovat päässeet irti stressistä ja uupumuksesta.
Se on hienoa ja sydäntäni lämmittävää. Kirjoitin kirjaa Opi sanomaan EI töissä – opas onnelliseen työelämään ja sain sen valmiiksi tiukassa aikataulussa. Tällä hetkellä kirja on kustannusyhtiöllä oikoluettavana ja se ilmestyy Fitran kustantamana alkuvuodesta 2019 tai aiemmin.
Pohdin EI:n sanomista kirjassa aika paljon ja myös sitä miten oikeasti kriisin tullen voisi sanoa stressille EI. Kohtasin itse tilanteen syksyllä, jossa suuri asiakkaani äkillisesti vähensi työmäärää ja lensin tyhjän päälle. Samalla kirjoitin myös toista kirjaa, tarinaa rohkeudesta urheilijan elämänkertana.
On helppoa puhua ja kirjoittaa aiheesta silloin, kun on itsellä turvallista olla ja myrsky on jo selätetty. Kesken myrskyn pitää vain pitää kiinni hatusta, suunsa kiinni ja painaa eteenpäin, jotta ei joudu tuulen vietäväksi. Silloin jää vain vähän tilaa sille, että osaisi itsekin sanoa stressille EI.
Mitä tein kun tipahdin yhtäkkiä tyhjän päälle?
Asuntolaina pitää edelleen maksaa, autoetu, puhelin, tietoliikenneyhteydet, mainos- ja markkinointikulut. Pienyrityksen kulut voi saada aika minimiin ja siitä usein lähdetäänkin liikkeelle, että on vain minimikuluja. Kun on toiminut yrittäjänä pitempään, on kulujakin ilmaantunut. On vapaaehtoisia eläkesäästöjä, rahastoja, markkinointiponnistuksia jne. Tiettyyn palkkaankin on jo tottunut ja siten voi olla oma talous yhtäkkiä sekaisin, jos ei ole pystynyt varautumaan yllättävään käänteeseen. Olin jo investoinut todella paljon tänä vuonna koneisiin, laitteisiin ja itseni kehittämiseen, enkä ollut ottanut huomioon säästön tarvetta.
Lähdin pohtimaan sitä, miten sain alunperin asiakkaita. Lähdin säästämään kuluissa ja tarkastelin yrityksen kulurakennetta. Vähensin kaikesta, mistä pystyin. Samalla investoin tärkeimpiin asioihin: markkinointiin ja myyntiin. Aloin uskomaan itseeni ja siihen, että osaan ja pystyn pärjäämään yrittäjänä myös muuttuvassa tilanteessa. Olinhan tehnyt niin jo aiemmin. Stressin keskellä ei vain usein näe tilannetta kuin se oikeasti on.
Stressille EI:n sanomisessa on tärkeintä seuraavat askeleet:
pysähdy, hengitä
ota tilaa ja etäisyyttä tilanteeseen
ota mukaan kumppani, yrittäjäystävä, valmentaja tai työnohjaaja, jonka kanssa voit käydä tilannetta läpi
käy läpi faktat ja keskity niihin. Stressi on ”vain” tunne, siitä voi päästää irti vaikka tuntuukin että on juuri astunut myrskyn silmään.
tee muita asioita, jotka tuovat sinulle mukavia tuntemuksia ja muuta ajateltavaa
Miten yrittäjä muuttaa purjeen suunnan keskellä myrskyä?
Pahin tilanne on se, joka pääsee yllättämään takavasemmalta. Kun olet jo luullut, että asiat ovat ihan tasapainossa, jokin yhtäkkiä työntää sinut satamasta kohti myrskyä. Mikäli tilanne on esimerkiksi se, että joudut tilanteeseen, jossa sinulla ei ole enää entinen määrä asiakkuuksia ja laskutettavaa, löysin siihen keinoja, joilla pääset nopeasti taas kasvattamaan liikevaihtoasi:
Mieti, missä olet todella hyvä. Tämä ei ole sama asia kuin se, mitä teet mieluiten. Näiden kahden erottaminen on tärkeää.
Mieti, mitä asiakkaat mieluiten sinulta ostavat. Tämä ei ole aina sama asia kuin se, mitä mieluiten myyt. Jostakin syystä et aivan heti aina saa sitä mitä haluat.
Kirkasta brändiäsi. Mistä palvelussasi on oikeasti kyse? Kerro se 2-5 sanalla, ei enemmällä. Siten että mummosikin ymmärtäisi mistä puhut.
Mieti, kuka on ostava asiakas. Maailma on ensinnäkin täynnä asiakkaita. Avarra silmiäsi, katso ympärillesi. Kenelle myyt? Kuka on se asiakas, jonka oikeasti haluat? Toisinaan me yrittäjät sorrumme siihen, että katsomme asiaa liian läheltä, kuin hevonen suojalaput silmillä näemme vain yhteen suuntaan. Ravistele silmälaput pois päästäsi ja katso avoimesti: maailma on täynnä ostavia asiakkaita.
Viesti rohkeasti. Kerro mitä teet, miksi ja miten. Kerro kenelle teet ja mitä olet tehnyt jo. Hyödynnä referenssejä ja pyydä suosituksia. Kasvata rohkeasti verkostoasi niin somessa kuin fyysisesti, ole aktiivinen kaikkialla.
Lepää. Koska stressin keskellä asiakkaiden hankkiminen voi käydä raskaaksi, muista levätä. Laivaakaan ei ohjata myrskyn silmässä uupuneena vaan virkeänä, kirkkaalla katseella ja määrätietoisella asenteella.
Uudista palveluvalikoimaasi, jos entinen ei toimi. Tiivistä. Tarjoa vain 1-2 palvelua ja jätä muut pois. Usein pienyrittäjät tarjoavat ”kaikkea kaikille” ja pelkäävät sitä, että asiakkaat jättävät huomioimatta jos ei ole juuri heille sopiva tarjonta. Brändäyksen peruskivi on kuitenkin se, että ole niin houkutteleva ja seksikäs, että juuri sinulta halutaan ostaa, vaikka se ei olisikaan juuri sitä mitä he sillä hetkellä etsivät.
Ainakin itsellä tämä toimi. Jätin pois kaikki ylimääräiset palvelut ja keskitin koko toiminnan siihen, mitä osaan parhaiten ja mitä minulta eniten ostetaan:
Kunnon graafista suunnittelua.