Jaa tarinasi

Asiakkaani pyysi minua kirjoittamaan kokemuksia yrittäjyydestä ja siitä miten olen onnistunut olemaan tehokas ja menestynytkin liiketoiminnan osalta.

Olen yrittäjänä nyt toista kertaa, ensimmäisellä kerralla omistin kongressipalveluihin erikoistuneen Kongressitoimisto Konffan ja nyt toimin Valokki Designin yrittäjänä. Yritysten toiminnoissa ja siten yrittäjyydessäkin on eroa. Konffan omisti ensin kolme naista ja puolen vuoden jälkeen kaksi, minä ja yhtiökumppani. Lisäksi sillä oli pian jo harjoittelijoita ja työntekijöitä ja toiminta oli valtakunnallista. Nyt omistan yrityksen yksin ja toistaiseksi työntekijöitä on vain verkostojen kautta eli ei suoraan palkkalistoilla.

Koen, että nyt yritykseni tuottaa minulle enemmän kuin mitä sille annan ja sinällään se poikkeaa siitä millaisena koin yrittäjyyden aiemmin. Olen pystynyt muodostamaan yrityksestäni muuta elämääni tukevan osa-alueen joka myös menestyy ja näen yrityksessäni myös mahdollisuuksia kasvuun ja muutokseen tulevaisuudessakin.


Mitä sitten olen oppinut yrittäjyydestä ja työn tehokkuudesta?

Keskity olennaiseen.

Mitä vähemmän sähläystä, turhia lonkeroita, turhia tapaamisia jne, sen enemmän säästää aikaa tehokkaaseen toimintaan. Tee kaikkea sitä mikä tuottaa yrityksellesi arvoa. Ulkoista se mikä ei ole omaa liiketoimintaasi tai missä oma ydinosaamisesi ei ole huipussaan. Luota ammattilaisiin. Toki se maksaa, mutta väitän että se maksaa itsensä takaisin: olet tehokkaampi, energisempi, luovempi, myyvempi.


Selkeytä ideasi ja löydä sen merkitys itsellesi ja asiakkaillesi sekä työntekijöille.

Tiedä tarkalleen miksi teet mitä teet ja rakasta sitä mitä teet. Anna töille kaikkesi, ole intohimoisesti mukana liiketoiminnassasi. Löydä merkitys omalle työllesi ja sille mitä annat asiakkaillesi.

Yllätä asiakkaat ja muista, että asiakas on kaikkein tärkein. Älä tee asioita vain siksi että ne edesauttavat jollain tapaa oman yrityksesi liiketoimintoja, liiketoiminnan kehitys tulee tuottaa arvoa asiakkaillesi ja sitä kautta omistajalleen. Jos pohdit itse mielessäsi oman liiketoimintasi kehitystä, lopeta se - kuuntele asiakkaitasi ja kehitä liiketoimintaasi yhdessä asiakkaiden kanssa.

Mission on turha olla kovin pitkä. Yksi lause, jossa on viisi sanaa riittää. Se kertoo parhaimmillaan itsellesi mitä teet ja miksi, työntekijöillesi sen miksi tekevät mitä tekevät ja asiakkaillesi sen miksi ostavat juuri sinulta. Herätä tunteita missiollasi.


Ole erottuva.

Älä tyydy tekemään samaa kuin muut. Mieti oma juttusi, erottaudu. Poikkea massasta, herätä tunteita niin positiiviseen kuin negatiiviseen suuntaan. Jos palvelusi miellyttäisi kaikkia, se ei koskaan tulisi menestymään. Löydä oma ydinjuttusi ja rakenna kaikki sen ympärille.


Uskalla myydä ja markkinoida.

Meitä suomalaisia vaivaa tuotekehitys ja analysointi. Uskalla myydä ja markkinoida keskeneräistä. Muista kuitenkin säilyttää erinomainen asiakaspalvelu ja erinomainen laatu. Vaikka tuote olisikin vielä kesken niin nuo asiat muistamalla yrityksesi hyppää askeleen edemmäs kilpailijoitaan. Panosta markkinointiin, käytä ammattilaisia apunasi jos et itse osaa tuottaa sisältöä tai kauniita visuaalisia ilmeitä.


Ole organisoitu.

Selkeät työpäivät ja työviikot rytmittävät menestyviä yrityksiä. Kun kaikki tietää mitä tehdään, milloin, miksi ja miten, saavutetaan hyviä tuloksia. Olemalla itse esimerkillinen ja organisoimalla omat työtehtävät ja työpäivät olet tehokkaampi. Tee ToDo -listoja ja noudata niitä. Suunnittele työpäivän kulku ja työviikon kulku. Varaa aikaa yllättäville muutoksille, varaa kalenterissa siis tyhjiä aukkoja sellaisille asioille joita et voi ennakoida. Käy läpi päivän suunnitelma aina aamulla ensimmäisenä ja työpäivän jälkeen tee päivitetty suunnitelma seuraavalle päivälle. Näin saavutat helpommin myös levon hetken työpäivän jälkeen kun tiedät että asiat ovat hanskassa ja voit vapaa-ajallasi kerätä voimia seuraavaa tehokasta työpäivää varten.


Menestyvän johtajan työpöytä ei useinkaan ole sekamelska. Kotona sellainen voi ollakin kun ei ole aikaa aina kaikkeen, mutta jos haluat yrittäjänä menestyä organisointi ja suunnitelmallisuus on tärkeää. Ole myös esimerkillinen, pidä lupaukset, hoida kalenterisi, hoida alle minuutin kestävät tehtävät aina samantien ja hyödynnä erilaisia teknologioitakin jos niistä on sinulle apua työruuhkan yllättäessä. Ulkoista yrityksesi rutiinitehtävät ja markkinointi :)

image-asset.jpeg





Edellinen
Edellinen

Yritykselle uusi nimi ja ilme

Seuraava
Seuraava

Koulutustapahtuman markkinointi