Ei uutta vaan aina uudestaan
Pienen yrityksen markkinoinnin askeleet yksinkertaisuudessaan:
1. Suunnitelmallisuus. Suunnittelemalla ja tekemällä suunnitelman mukaan pääset markkinoinnissa pitkälle. Valitse kanavat, budjetit, kohderyhmät ja toteuta tunnollisesti toimenpiteitä, jotta saavutat tavoitteet.
2. Ei uutta vaan uudestaan. Toista. Toistamalla hyviä tekoja olet askeleen edellä muita. Markkinointi jää usein kiireiden jalkoihin, mutta tekemällä markkinoinnin toimenpiteistä rutiininomaisia, saavutat tuloksia enemmän kuin silloin jos jätät asioita tekemättä.
3. Hengittele. Luovat ideat syntyvät silloin kun päässä ei ole kohinaa. Rauhoitu päivän aikana ideointia varten.
4. Luo sisältöä. Nettisivujen laadukas sisältö auttaa hakukoneoptimoinnissa ja lisäksi se viestittää yrityksestäsi. Blogin kirjoittaminen vaatii n. 2-3 tuntia / kuukaudessa jos päivität sitä kerran kuukaudessa. Anna tietoa, joka auttaa asiakastasi menestymään.
5. Kirjoita lisää. Voit kirjoittaa tiivistelmiä seminaareista, kirjoista, artikkeleista. Julkaise e-kirja tai artikkelikokelma kaikista kirjoituksistasi ja jaa sitä asiakkaillesi.
6. Verkostoidu. Liity paikalliseen kauppakamariin, yrittäjäjärjestöön, nuorkauppakamariin tai BNI-verkostoon. Jos on aikaa, liity useampaan. Valitse verkostoitumisjärjestösi sen mukaan, missä potentiaaliset asiakkaasi liikkuvat mutta älä rajaa ainoastaan tähän vaan mieti miten itsekin voit hyötyä verkostostasi ja saada lisää osaamistaja tietoutta itsellesi eri toimialoilta. Mitä enemmän ihmisiä tunnet, sen enemmän mahdollisuuksia on saada lisää asiakkaita.
7. Mieti kohderyhmääsi. Ketä tavoittelet? Missä he ovat? Mikä heitä kiinnostaa?
8. Järjestä tapahtuma. Älä jää tyytymään osallistujan rooliin tapahtumissa vaan järjestä oma tapahtuma, jonne kutsut vieraita ilmaiseksi. Tämä lisää näkyvyyttäsi myös mediassa kun tiedotat asiasta lehdistölle.
9. Hanki myyjiä. Ihmiset, jotka suosittelevat palveluitasi on paras tapa myydä. Hanki referenssiasiakkaita tai yhteistyökumppaneita, jotka voivat myydä asiakkailleen palveluitasi. Mieti, miten voit olla avuksi yhteistyökumppanille sen osalta mitä ratkaisua he tarjoavat asiakkailleen.
10. Ole ihminen. Älä huku sosiaaliseen mediaan vaan kontaktoi ihmisiä ihmisenä. Soita, lähetä henkilökohtaisia sähköposteja, tapaa kasvotusten.
11. Muista asiakkaitasi. Muista asiakkaitasi käsinkirjoitetuilla korteilla, onnitteluilla, lahjoilla. Muista myös yhteistyökumppaneita, ihmisiä jotka ovat auttaneet sinua matkan varrella.
12. Ole tavoitettavissa. Ole läsnä sosiaalisessa mediassa ja anna asiakkaillesi mahdollisuus olla sinuun yhteyksissä kaikissa kanavissa.
13. Tee markkinatutkimusta. Tutki asiakkaitasi, tee kyselyitä tai seuraa heitä twitterissä. Mistä he ovat kiinnostuneita ja miten voisit auttaa heitä?
14. Tee toisin kuin kilpailijat. Ole siellä missä he eivät ole.
15. Ole joka paikassa mutta keskittyen. Tee valintoja some-kanavien suhteen. Mihin panostat ja missä olet enemmän vain läsnä kuin aktiivinen. Kaikkeen ei ole aina aikaa, siksi 1-2 pääkanavan valinta voi olla tehokkaampaa kuin passiivinen läsnäolo 10:ssä kanavassa.
16. Ilahduta asiakkaitasi. Ole yllätyksellinen, sisällytä palveluusi positiivisia yllätyksiä.
17. Pyydä referenssejä. Laita asiakkailta saatuja suosituksia näkyville verkkosivuillesi. Pyydä myös asiakkaitasi jakamaan kokemuksia palvelustasi.
18. Pidä huoli, että verkkosivusi toimii ja näkyy hakukoneissa. Varmista mobiilinäkyvyys ja optimoi sivusto.
19. Ylitä asiakkaan odotukset. Tee paremmin ja enemmän kuin mitä asiakas olettaa.
20. Kouluta asiakkaitasi. Kerro heille uusista palveluistasi, kerro miten he hyötyvät niistä ja mieti mitä voisitte tehdä yhdessä.
21. Jaa ilmaista tavaraa. Markkinointikrääsällä on tarkoituksensa. Jäät paremmin mieleen kun yrityksesi nimi on jatkuvasti jossain näkösällä.
22. Vastaa nopeasti. Kun asiakas on yhteydessä, vastaa heti.
23. Seuraa ja analysoi markkinoinnin tehoa. Mainoskampanjat facebookissa, instassa tai muussa sähköisessä mediassa on helppoja analysoida. Tee jatkuvaa seurantaa markkinoinnin tehosta ja ole valmis muuttamaan totuttuja tapoja.
24. Ole avulias. Auta aina kun mahdollista. Ajattele win-win ja givers gain –filosofialla.
25. Huolehdi, että yrityksesi näyttää hyvältä. Hyvä visuaalinen ilme herättää huomion, antaa mielikuvan hyvästä laadusta ja toimivasta yrityksestä.
26. Älä jää yksin. Käytä asiantuntijoita avuksesi. Jos et osaa itse tuottaa sisältöä, hanki sisällöntuottaja. Jos on vaikea toteuttaa kauniita materiaaleja, hanki hyvä graafikko. Jos hakukoneoptimointisi ei ole kunnossa, tilaa ammattilainen avuksesi.
27. Palvele asiakkaitasi. Rakasta heitä enemmän kuin omaa yritystäsi.
Pienilläkin teoilla voi päästä pitkälle. Yllä olevassa listassa mikään ei ole varsinaisesti kallista vaan pieniä tekoja, jotka herättävät asiakkaasi huomaamaan yrityksesi. Kun yrityksesi näkyy ja kuuluu, se myös jää ihmisten mieleen.